Yalçın Tura’ya Onur Ödülü & Çalgı ve İnsan Sesinde “Tura Ezgileri” Konseri…


Toplam Okunma: 5705 | En Son Okunma: 15.04.2024 - 21:03
Kategori: Değerlerimiz, Konserler

Besteci, müzikolog ve müzik teorisyeni, Müzikoloji Bölümü’nün kurucusu ve 1997-2000 yıllarında İTÜ Konservatuar Müdürlüğü yapmış Prof. Dr. Yalçın Tura’ya İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı tarafından onur ödülü veriliyor. 21 Mart 2011 Pazartesi günü saat 19.30’da İTÜ Maçka Mustafa Kemal Amfisi’nde gerçekleştirilecek gecede bestecinin eserlerinden oluşan konseri Hakan Şensoy yönetecek…

Müzikoloji alanında Türk Makam Müziği Ses Sistemi ve Kantemiroğlu Edvârı’yla ilgili kitap ve makaleleriyle, bestecilik alanında ise tek ve çok sesli yapıtları, film, tiyatro ve dizi müzikleriyle bilinen Prof. Dr. Yalçın Tura aynı zamanda 1985 yılında İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü’nü kurmuş, 1997-2000 yılları arasında İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müdürlüğü’nü yapmıştır.

İTÜ TMDK Onur Ödülü Töreni ve İTÜ TMDK Öğretim Üyesi Hakan Şensoy’un yöneteceği İTÜ TMDK Orkestrası’nın bestecimizin yapıtlarını seslendireceği “Çalgı ve İnsan sesinde TURA Ezgileri” konseri 21 Mart 2011 Pazartesi günü saat 19.30’da İTÜ Maçka Mustafa Kemal Amfisi’nde gerçekleştirilecek.

Program

1. Bölüm

Ud Süiti Bilen Işıktaş (ud)

Dalgaların oyunu Hakan Güngör (kanun)
Presto – Piyanolu Trio’dan Mehrû Ensarî (piyano) - Derya Davulcu (viyolonsel)
Hakan Şensoy (keman)

Hasretinle Yandı Gönlüm Gülşah Çubukçuoğlu (soprano) - Mehrû Ensarî (piyano)
Hakan Şensoy (keman)

Keman – Piano için Vals Mehrû Ensarî (piyano) - Hakan Şensoy (keman)

Keman-Piano için Balad Mehrû Ensarî (piyano) - Hakan Şensoy (keman)

ARA

2. Bölüm
Karacaoğlan Operası’ndan

Dertli bülbül gibi Berk Özcan (tenor) - Ortaç Aydınoğlu (piyano)
Bülbül ne yatarsın Gülşah Çubukçuoğlu (soprano) - Ortaç Aydınoğlu (piyano)

Do – Re – Mi İTÜ TMDK Çalgı Eğitim Lise Bölümü Korosu
  Şef: Cenk Öztürk

İTÜ TMDK Orkestrası Şef : Hakan Şensoy

Horon - Yaylı Çalgılar Orkestrası için Süit’ten
Aşk-ı Memnû - Kürdili Hicazkâr Saz Semaisi

İTÜ TMDK Orkestrası ve Korosu Şef : Hakan Şensoy – Koro Şefi : Cenk Öztürk

Sevmek Nedir Melodramı’ndan
Aklımı yellere verdim Berk Özcan (tenor)
Seninle Başladı Berk Özcan (tenor)
Hasretim Gülşah Çubukçuoğlu (soprano)

Gönül Berk Özcan (tenor) (İlk seslendiriliş)
Istanbul Türküsü

Yalçın Tura
Türk bestecisi, müzikolog ve teorisyeni. Hem çok sesli hem de tek sesli müzik alanında yapıtlar vermiştir. Türk müziği alanındaki müzikoloji çalışmalarıyla tanınmıştır. Türk Ses sistemini incelemiş, geleneksel Türk müziği makamlarından yararlanarak mikrotonal bir sitem kurmaya çalışmıştır.

1934 yılında İstanbul’da doğdu. Küçük yaşta keman ve piyano dersleri aldı. Galatasaray Lisesi’nde okudu. Lise yıllarında Seyfettin Asal ile keman, daha sonra Demirhan Altuğ ve Cemal Reşit Rey ile teori ve armoni çalıştı. 1954’te liseyi bitirdi. İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümüne girerek felsefe öğrenimini 1960 yılında tamamladı. Bir yandan da müzik öğrenimini sürdürdü.

1955 yılından başlayarak profesyonel besteci olarak film ve sahne müzikleri yazdı. Aşk-Memnu dizisinin müziği Yılanların Öcü, Kırık Hayatlar, Keşanlı Ali Destanı gibi film ve oyunların müzikleri en çok tanınan yapıtlarıdır.

1976’da İstanbul Teknik Üniversitesi’ne bağlı Devlet Türk Müziği Konservatuarında öğretim üyesi olarak çalışmaya başladı ve 1988 yılında müzikoloji bölümü başkanı oldu. 1997-2001 yılları arasında konservatuarın başkanlığını yürüttü. 2001 yılında emekli olmuştur.
1976 yılında Dimitri Kantemiroğlu’nun Kantemiroğlu Edvarı olarak bilinen Kitab-ı İlmi’l-Musıki alâ Vechi’l-Hurufat adlı çalışmasını bugünkü Türkçeye çevirerek aslıyla birlikte Batı notasıyla yayımlamaya giriştiyse de, tamamlayamadı. Çeşitli kongre ve sempozyumlarda sunduğu bildirilerle bazı dergilerdeki yazılarını Türk Musıkisinin Mes’eleleri (1988) adlı kitabında bir araya getirdi.
Ürettiği müziğin amaçlarını şöyle özetlemiştir: “Kişisel bir ezgi çizgisi ve onun yapısının gerektirdiği rafine bir armoni; ele alınan materyalin çeşitli yönlerinin işlendiği karmaşık bir kontrpuan; canlı ritmik yapı ve renkli orkestrasyon”
Yalçın Tura, SACEM (Ulusal Müzik Eserleri Meslek Birliği)’in İcra Komitesi üyeliğini; MESAM(Türkiye Musiki Eseri Sahipleri Meslek Birliği)’ın bilim kurulu başkanlığını yapmış, ayrıca; TRT’de çeşitli zamanlarda jüri ve danışma kurulu üyeliği, Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Hazırlık Komitesi’nde de Türk Müziği başkanlığı yapmıştır.

Oğlu Hasan Tura da kemancı besteci olarak müzik alanında çalışmaktadır.Ayrıca değerli bestekâr ve bilim adamımızın eserlerini bir çoğunu Hasan Saltık’a ait , Kalan Müzik tarafından restore edilmiş ve halkımıza sunulmuştur .

Ödülleri

Gazeteciler Sinema Armağanı, 1958, (Zümrüt Filminin müziği ile)
1970 – 1971 TRT Müzik Ödülleri’nden 13 ödül.
SACEM’in “Genç Senfonicileri Özendirme Ödülü”, 1980 (Enginlerden….yücelerden)
Altın Portakal Film Müziği, 1983 (Bir Yudum Sevgi)
Türk Milli Kültür Vakfı TV Armağanı, 1984 (Küçük Ağa televizyon müziği)
Altın Portakal “En İyi Film Müziği”, 1997 (Sen de Gitme…)
“20.Uluslararası Film Festivali “Onur Ödülü, 2001 (Türk Sinemasına yaptığı hizmetler için)

Yapıtları

Bale için:
Yaratılış, 1987-88
Şan ve Orkestra için:
Üç Şiir-Oflazoğlu’nun Şiirleri (mezzo-soprano, karma koro, orkestra)
Şeyh Galip’e Saygı (soprano, tenor, solo, koro ve orkestra için kantat), 1972-75
Niyaz Mısr’nin İlahileri (Koro, solistler ve orkestra için kantat), 1978
Dies Irae (Karma Koro, org ve orkestra), 1997

Orkestra için:

Dans Suiti, 1956
Orkestra Suiti, 1958
Adagio, (Yaylı çalgılar), 1960
Birinci Senfoni, 1966
4.Senfoni (T.C.Kültür Bakanlığı tarafından ısmarlanmıştır)
Enginlerden Yücelerden (Yaylı Çalgılar), 1976
Üçüncü Suit, 1976
Şah Murat Suiti, 1981
Oda Senfonisi, 1992
Toccata, 1996
Solo Çalgı ve Orkestra için :
Viyolonsel Konçertosu, 1956
Oyun Havaları, 1959-1972-1993
Keman Konçertosu, 1965-1972-1993
Viyola Konçertosu, 1997

Oda Müziği yapıtları:

Süit (İngiliz kornosu ve viyola), 1951
Surname (flüt, alto obua, keman, viyolonsel, vurmalı çalgılar), 1959
Caz Süiti, 1962
Burletta, 1963
Yaylı Çalgılar Kuarteti, 1968
Hüseyni Saz Semaisi (ney, klasik kemençe, tambur), 1972
Tulum Havası (üç obua), 1972
Keman ve Piyano için Balad, 1972
Duo (Arkadaşlık kitabı, iki farklı çalgı), 1977
Üç Vals (keman ve piyano), 1991
Concertino (Kemançe ve beş barok çalgı)

Şan ve Piyano için:
Vatanım (ses ve piyano için beş parça)

Solo Çalgı için:

Beş Kısa Parça (piyano), 1952
Süit (ud)
Sonat (piyano), 1959
Dalgaların Oyunu (kanun veya arp), 1977
Sonat (keman ve piyano için), 1998
Sonat (viyola ve piyano), 2000

Koro için:

Koro Parçaları, 1967
Çocuklar ve Gençler için Müzik, 1967-69
Yeniden Eski Mahabbetleri Tecdid İdelüm (Nedim’in Şiirleri Üzerine Üç Parça; karma, eşliksiz koro), 1976

Film Müzikleri:

Namus Düşmanı, 1956
Zümrüt, 1956
Binnaz, 1959
Kalpaklılar, 1959
Sensiz Yıllar, 1960
Dolandırıcılar Şahı, 1960
İstanbul’da Aşk Başkadır, 1960
Otobüs Yolcuları, 1961
Allah Cezanı Versin Osman Bey, 1961
Sessiz Harp, 1961
Kızıl Vazo, 1962
Yılanların Öcü, 1962
Taş Bebek, 1962
İki Çalgıcının Seyehati, 1962
İkimize Bir Dünya, 1962
Cengiz Han’ın Hazineleri, 1962
Seni Kaybedersem, 1963
Beş Kardeştiler, 1963
Battı Balık, 1963
Keşanlı Ali Destanı, 1964
Umutsuzlar, 1971
Mahpus, 1971
Cemo, 1972
Toprak Ana, 1972
Dönüş, 1972
Sokaklarda Bir Kız, 1972
Asiye Nasıl Kurtulur?, 1972
Utanç, 1972
Kızgın Toprak, 1973
Azap, 1973
Bırakın Yaşayalım, 1973
Kuma, 1974
Ağrı Dağı Efsanesi, 1975
Oğul, 1975
Açlık, 1975
Bir Yudum Sevgi, 1985
Dağınık Yatak, 1985
Sen de Gitme, 1996
Sahne Müziği(Tiyatro)
Keşanlı Ali Destanı (Haldun Taner’in oyunu), 1964
Eşegin Gölgesi (Haldun Taner’in oyunu), 1965
Nafile Dünya (Oktay Arayıcı’nın oyunu), 1971
Saya Gezme (çocuk operası), 1982
Sevmek Nedir? (Melodram), 1993-94

TV Filmi Müziği

Seyahatname, 1974
Aşk-ı Memnu, 1975
Denizin Kanı, 1980
Dördüncü Murat, 1981
Saya Gezmek, 1982
Tohum ve Toprak, 1983
Küçük Ağa, 1984
Aliş ile Zeynep, 1985
Hasan ile Şirin, 1985
Kırık Hayatlar, 1985
Kuruluş, 1987-89
Sen de Gitme, 1996
Geleneksel Türk Müziği
Hüseyni Peşrevi (Düyek)
Mahur Peşrevi (Evsat)
Mahur Saz Semaisi
Irak Saz Semaisi

Kitapları
Kitab-ı İlmü’l Musiki ala Vechi’l Hurufat (Kantemiroğlu’ndan kuram bölümü)
Armoni, Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı Koruma Derneği, İst. 1977
Türk Musıkisinin Meseleleri, 1988 - İnceleme ve Gerçeği Araştırma
(Abdülbaki Nasır Dede’nin Tetkik ü Tahkiki’inin eski yazıdan ve Osmanlıcadan yeni yazıya ve bugünkü Türkçe’ye aktarımı), Tura yayınları, İst. 1997 –
Form Bilgisi (Türk Müziği formları ders notları) Tura yayınları, İst. 1997




Hoşgeldiniz