Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler”… Ayhan Sarı


Toplam Okunma: 3800 | En Son Okunma: 25.04.2024 - 13:59
Kategori: Eleştiri/Kritik, Yazarlarımız: A.Sarı

Kanun enstrumanında son yılların çığır açan sanatçısı Göksel Baktagir, müzisyen dünyamızın içinde en mütevazı olanlarından biridir. Kendi geliştirdiği kanun mızrap vuruşlarının sihrinden kaynaklanan çalgısal ve sözel yapıtlarıyla kültürel coğrafyamızda yankı bulmuş, geleneksel Türk müziğine hem besteci, hem de icracı olarak imzasını atmıştır…

Kanun enstrumanında son yılların çığır açan sanatçısı Göksel Baktagir, müzisyen dünyamızın içinde en mütevazı olanlarından biridir. Kendi geliştirdiği kanun mızrap vuruşlarının sihrinden kaynaklanan çalgısal ve sözel yapıtlarıyla kültürel coğrafyamızda yankı bulmuş, geleneksel Türk müziğine hem besteci, hem de icracı olarak imzasını atmıştır…
Göksel Baktagir Kültür ve Turizm Bakanlığı - İstanbul Devlet Türk Müziği Topluluğu sanatçısı. Çocukluğunun Trakya’sı temelinden hareketle oluşturduğu hem kendi, hem de Türkiye müziğini içinde öğütmüş, özümsemiş ve bu öğütüp özümsediklerini müziğiyle, sanatıyla, saygın kişiliğiyle dışa yansıtabilen bir sanatçı.

Solak olmasını kanun icracılığında bir avantaj olarak görür. Kanun sol elini kullananlar için avantajlı bir çalgıdır. Çünkü herkes genellikle sağ elini asıl olarak kullandığı için, sağ elini kullananlar kanun çalmaya geçtiklerinde sol elleri güçsüz kalır. Bu nedenle “kanun çalgısında solaklar daha başarılıdır” demenin örnek sanatçı/icracısıdır Göksel Baktagir.
Birçok idealinin olgunlaşmış hayalleri peşi sıra koşmaktadır.

Türkiye’de “ideal” düşüncesi henüz rayına oturmamış/oturtulamamış olsa da Baktagir; TRT’nin yapısı değiştirilmiş kanalı TRT Müzik’te “Hayal Gibi Ezgiler” programında zor beğenenlere bile hitab eder hale gelmiş iken, Baki Kemancı’dan Serkan Çağrı’ya, Hüsnü Şenlendirici’den Yurdal Tokcan’a geleneksel Türk müziğinin kendini dünya müziğinde (world music) kabul ettirmiş seçkin icracıları kaynaklı yeni bir müzik anlayışında örnek “abi” “hoca” icra tavırları/müzikleri geliştirmişler idi.

* * *
Bu arada devlet Türk müziği koro topluluklarını kapatma düşüncesinde olanlara onların şahit olamıyacağı birçok yaşanımımızdan birini söylemek gerek. Şöyle ki:

“Grek’inden Amerika’lısına değin çeşitli Türk müziği meraklısı yabancı öğrencilerin GTM provası yapılan salona geldiklerinde takdir, hûşu içindeki tavırlarına tanık oluyoruz. GTM koro toplulukları vitrindir. Bu vitrin eskimiş, bakımsız hale gelmiş/getirilmiş olabilir. Vitrini kapatma yerine pekala yeniden düzenlenebilir.”

Müzik okullarımızın olgunlaşmasına ise henüz zaman var gibi görünüyor…

Türkiye halkında/toplumunda hemen her olumlu başlangıcın, başarının önüne neden koca bir bend/duvar örüldüğü hususu, henüz çözülecek bilince ulaşılamamış olsa da Kapıkule’den ötede, tüm dünyada henüz tohum aşamasında olan birçok müzik insanımızın bulunduğu bilinmekte, “tesbit ve takdir anlamında” hemen hepsinin kendi yağlarıyla(!) kavrulmakta oldukları, mücadele ettikleri görülmektedir.

* * *
TRT Müzik TV kanalında Göksel Baktagir’in müzikal kişiliğinde/yönetiminde yayınlanan “Hayal Gibi Ezgiler” programı uzun zamandır yok.

Kaldırılmış olmalı…

Aynı kanalda düzeyli GTM açısından seyredilecek bir program ise hemen kalmadı gibi. Olanların çoğunluğu sıradan ve enerjisiz. Örnek olarak kendi özgünlüğünde Melihat Gülses var.

TRT’nin -kendi sanatçılarına bile- artık program, bant kaydı yaptırmadığı, klasikleşmiş GTM programlarını yayından kaldırdığı konuşuluyor.

İnsanlar geleneksel Türk müziğinde çeşitliliğe hasret kaldı. Bolluk içinde yokluk tam da bu olsa gerek. Böylesine değer verilen bir sanat dalı olan GTM nasıl olur da bu denli yok edilir, soğutulur, izleyicisi aç bırakılır ? Üstelik bu kadar da konservatuar mezunu var iken…

Anlamak zor…

Bilinçli bile yapılsa, yine de amaca bu denli kolayca ulaşmak adeta mümkün değil.
Belki de “mümkün değil idi.”…
Bu yok edişte başarı oranının yüksek olmasını, icraatın bilinçsizce yapılmasına bağlayabilir miyiz?

* * *
“O halde kim atadı bu bilinçsiz, idealsiz yöneticileri?”

Ve bu geleneksel Türk müziği kültürünü yok ediş neden?
Tam da çeşitlenmek üzereyken…
Soruların ardından gelen sorular, görüşler ve yine sorular…

Yıl 2014.
TRT 4 TV’den dönüştürülen şu TRT Müzik kanalına kumandada -alışkanlık ve umarlık sonucu- parmağımız kayıyor.
Fakat her kayışta yeni bir hayal kırıklığı…

Sevgili Göksel Baktagir ve “Hayal gibi ezgiler” bakış açısındaki gelecek müziğimize yön vermesi mümkün programları artık bulamıyoruz.

* * *
Biz mi eskidik, yoksa bayramlar mı?..
_____________________________________
Dr. Ayhan Sarı “Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler” 10 Ocak 2014, www.musikidergisi.net




Hoşgeldiniz